سفارش تبلیغ
صبا ویژن

محتوا نویس وب

کیا، کمپانی خودروسازی مشهور کره‌ای، سال‌هاست که در بازار خودروی ایران نقش پررنگی دارد. یکی از ارزانترین و پرفروش‌ترین تولیدات کیا در ایران، ریو است. برای بررسی لوازم یدکی ریو باید به سال 2000 میلادی برگردیم. سالی که کمپانی کیا، سدان ساب کامپکت خودش با نام ریو را به بازارهای خودرو معرفی کرد. چند سال بعد از تولید این خودرو در کره، در سال 1384 شمسی، ریو برای اولین بار پا به بازار خودروی ایران گذاشت.

بازار خودرویی که در آن زمان از نبود خودروهای ارزان‌قیمت و باکیفیت رنج می‌برد. برای طبقه‌ی متوسط در آن زمان انتخابی به جز پراید و پژو نبود و آمدن ریو، نفس تازه‌ای به این بازار داد.ریو در مدت زمان کوتاهی توانست جای خود را در بازار خودرو پیدا کند و تبدیل به یکی از خودروهای پرطرفدار در این کلاس قیمتی شود.اما رمز موفقیت ریو چه بود؟

طراحی ظاهری ریو

ریو طراحی قدیمی دارد. اما در بررسی لوازم یدکی ریو باید سال تولید و کلاس این خودرو را هم در نظر گرفت. ریو در کلاس سدان کوچک شهری در ایران ارائه شد که رقیبی مانند پراید داشت. پراید در آن زمان هنوز کیفیت خوبی داشت و مردم طبقه‌ی متوسط از آن استقبال می‌کردند. ریو اما با ظاهری بهتر از پراید در همان بازه‌ی قیمتی، نام و آوازه‌ی کیا و کشور کره‌ را هم به دنبال می‌کشید. اگر طراحی ظاهری کیا را با نمونه‌های جدید تولیدی سایپا مانند تیبا، ساینا و امثال آن مقایسه کنید متوجه می‌شوید که طراحی ظاهری این خودرو، هارمونی و هماهنگی خاصی داشته و ظاهری دوست‌داشتنی دارد و هنوز هم در مقایسه با این تولیدات جدید، ظاهر بهتری دارد.

کابین ریو نسبت به ابعاد خودرو، نسبتا بزرگ و جادار است. فضای داخلی کابین را نمی‌توان جذاب دانست اما در عین سادگی به خاطر کیفیت خوب ساخت قطعات و مونتاژ، فضایی گرم و دلنشین دارد. صندلی‌های ریو با پوشش پارچه‌ای ارگونومی نسبتا قابل قبولی داشته و نشیمن راحتی دارند و البته لازم به ذکر است که تنظیم صندلی‌ها به صورت دستی است. در بررسی لوازم یدکی ریو و کابین آن می‌بینیم که این خودرو کنسول و داشبوردی بسیار ساده دارد. فرمان نسبتا بزرگ خودرو در نگاه اول در داخل کابین به چشم می‌آید. در مجموع به فضای داخل کابین ریو نمره‌ی قابل قبولی می‌توان داد.

ریو با طراحی ساده‌اش توانست توجه بازار را به خود جلب کند.

ویژگی‌ها و امکانات رفاهی ریو

در بررسی لوازم یدکی ریو و امکانات رفاهی این خودرو باید به این نکته توجه داشت از خودرویی که در سال‌های اوایل دهه‌ی هشتاد ساخته شده نمی‌توان انتظار آپشن‌های زیادی داشت. در آن زمان البته که خودروهای آپشن‌دار از برندهای مطرح هم در بازار خودرو وجود داشتند اما فراموش نکنید که ما در مورد خودرویی با کلاس قیمتی نسبتا متوسط صحبت می‌کنیم. در آن زمان که عموما خودروسازان داخلی شیشه‌ بالابر برقی را فقط برای شیشه‌های جلوی خودروهای خود در نظر می‌گرفتند، ریو برای شیشه‌های عقب هم بالابر برقی داشت.

قفل کودک هم در قسمت راننده برای کنترل بالابر شیشه‌های عقب تعبیه شده است. آینه های جانبی ریو قابلیت تنظیم برقی دارند که این مورد هم در مقایسه با نمونه‌های مشابه، قابل توجه است. سیستم کنترل تهویه‌ی مطبوع ریو با اینکه سیستمی دستی است اما کیفیت بسیار خوبی دارد و از نکات مثبت این خودرو محسوب می‌شود. به جز مه شکن جلو ، فرمان هیدرولیک و سیستم صوتی ساده، ریو هیچ آپشن خاص و قابل ذکر دیگری ندارد.

کابین ریو نکته‌ی خاص و قابل توجهی ندارد ولی در عین حال راحت است.

ویژگی‌های ایمنی ریو

ریو از موسسه ی استاندارد یوروانکپ( EuroNCAP) موفق به دریافت 3 ستاره‌ی ایمنی شده است. در بررسی لوازم یدکی ریو و در بخش امکانات ایمنی این خودرو باید به این نکته توجه کرد که ریو فاقد کیسه‌ی هوا است. این موضوع از کمپانی مانند کیا حقیقتا انتظار نمی‌رود. ریو در قسمت‌های جانبی استحکام نسبتا خوبی دارد. سیستم ترمز این خودرو در قسمت جلو، دیسکی خنک شونده و در قسمت عقب کاسه ای است.

https://www.autopartspro.co.uk/kia-rio-carparts

https://www.autopartspro.co.uk/kia-rio-carparts

نبود سیستم ترمز ABS هم از نکات قابل توجه این خودرو است. کیا ریو مجهز به سیستم ضدسرقت ایموبلایزر، قفل مرکزی و ریموت است. در مجموع به دلیل نداشتن ترمز ABS و کیسه‌ی هوا که از اصلی‌ترین نکات استاندارد ایمنی خودرو هستند، نمی‌توان ریو را خودرویی ایمن دانست.