سفارش تبلیغ
صبا ویژن

محتوا نویس وب

مقایسه سمند سورن و رانا برای افرادی که به محصولات ایران خودرو علاقه دارند و می‌خواهند یکی از آن‌ها را از طریق قرعه کشی یا آزاد خریداری کنند مفید خواهد بود. سمند سورن در سال 1388 تولید و به بازار کشور ارائه شد؛ سه سال بعد از آن ایران خودرو رانا را معرفی کرد. کارخانه بزرگ خودروسازی کشور از دو نوع متفاوت موتور برای این دو اتومبیل استفاده کرده است که در ادامه این مقاله از  دسنی به تفاوت آن می‌پردازیم.

 

مقایسه مشخصات فنی سمند سورن و رانا

در مقایسه سمند سورن و رانا مهم‌ترین موضوعی که وجود دارد توجه به مشخصات فنی آن‌ها است. سورن ELX مجهز به یک پیشرانه 4 سیلندر و 8 سوپاپه خطی مستقیم بوده، در حالیکه رانا نیروی محرکه خود را از موتوری با 4 سیلندر و 16 سوپاپ با آرایش خطی شیب‌دار تامین می‌کند. حجم موتوری که در قلب سمند قرار گرفته 1800 سی‌سی و برای رانا 1600 است. حجم موتور تاثیر مستقیمی بر نیرویی که تولید می‌شود دارد و به همین دلیل است که سورن می‌تواند 114 اسب بخار توان و 6000 دور بر دقیقه سرعت داشته باشد. البته تعداد زیاد سوپاپ‌های رانا تواسته تا حدودی کمبود فضای داخلی آن را جبران کند؛ به گونه‌ای که پیشرانه آن توان 108 اسب بخار و سرعت دورانی 5600 دور بر دقیقه را تولید می‌کند. گشتاوری که یک موتور در دور مشخصی تولید می‌کند مبنایی برای ارزیابی آن به شمار می‌رود. سمند در دور 4500 گشتاوری برابر با 155 نیوتن متر و رانا در 4000 گشتاور 142 را تولید می‌کنند. این دو محصول، پنج دنده که به صورت دستی تعویض می‌شوند دارند. بیشینه سرعت سمند 185 کیلومتر بر ساعت و شتاب 0 تا 100 آن 14?5 ثانیه است. رانا 12 ثانیه طول می‌کشد تا به سرعت 100 برسد، سرعت بیشتری داشته و تا 189 کیلومتر بر ساعت می‌توان با آن رانندگی کرد. این دو خودرو از سیستم پاشش سوخت انژکتوری برای تامین انرژی مورد نیاز موتور خود استفاده می‌کنند. باک سمند 70 لیتر و رانا 50 لیتر را در خود جای می‌دهد. در هر صد کیلومتری که با سورن رانندگی کنید مصرف سوخت ترکیبی شما 7?8 لیتر خواهد بود این شاخص برای رانا بهتر بوده و برابر با 6?6 است. سمند ELX علاوه بر اینکه سوخت بیشتری مصرف می‌کند از استاندارد آلایندگی پایین‌تری ( یورو 3) برخوردار است (البته در تولید سال‌های اخیر این نقیصه رفع شده است). رانا با استاندارد یورو 4 طراحی شده و محیط زیست را کمتر آلوده می‌کند.

جهت خرید اینترنتی لوازم یدکی سمند کلیک کنید

مقایسه امکانات سمند سورن و رانا

نکته مهم دیگری که در مقایسه سمند سورن و رانا اهمیت دارد، بررسی امکانات آن‌ها است. سیستم ترمز هر دو این وسایل نقلیه مجهز به ترمز ABS و EBD بوده و در مواقع لزوم می‌تواند باعث توقف خودرو در سرعت‌های بالا شده و از به هم خوردن تعادل آن نیز جلوگیری کند. کیسه هوا برای سرنشین و راننده در این دو اتومبیل وجود نصب شده است. صندلی و تهویه هوا در رانا 1392 EL به صورت دستی تنظیم شده ولی در سورن 1394 برقی و اتوماتیک است. شیشه و آینه در هر دو برقی بوده و سمند مجهز به گرمکن آینه‌ها نیز است. فرمان برقی و کلید کنترل بر روی فرمان از امکاناتی هستند که بر روی رانا پلاس در آینده‌ای نزدیک ارائه می‌شوند. ایران خودرو سیستم‌های قفل مرکزی و ضد سرقت را در این 2 مدل از خودروهای تولیدی خود نصب کرده است. از دیگر امکانات Runna EL می‌توان به سامانه‌های کنترل بخار بنزین،‌ قفل اتوماتیک بنزین، بازکردن درب صندوق عقب از داخل کابین اشاره کرد. از سنسورهای مهم موجود در این اتومبیل‌های می‌توان به سامانه حسگر دنده عقب در سمند سورن و سامانه اطلاع از خرابی خودرو در رانا اشاره کرد.

مقایسه مشخصات ظاهری سمند سورن و رانا

در ساخت سدان رانا از کلاس بدنه C Cegmnet و در سمند از D بهره برده شده است. رانا 1104 کیلوگرم و سورن 1220 کیلو وزن دارند. شکل غربیلک فرمان رانا 3 شاخه بوده و سورن فرمانی 4 شاخه دارد. طول 4?282، عرض 1?655 و ارتفاع 1?456 برای رانا و طول 4?534، عرض 1?944 و ارتفاع 1?46 متر برای خودروی سمند سورن گزارش شده است. فضای کابین می‌تواند 5 سرنشین را درون خود جای دهد. در این دو نوع خودرو زاویه نور چراغ جلو را می‌توانید تنظیم و از چراغ‌های مه شکن برای دید بهتر خود در زمانی که هوا خوب نیست استفاده کنید. چراغ سوم ترمز در این مدل‌ها موجود بوده و چراغ عقب سمند LED است.

جهت خرید اینترنتی لوازم یدکی سمند کلیک کنید

مقایسه قیمت سمند سورن و رانا

در مقایسه سمند سورن و رانا بحث قیمت اهمیت بالایی برای خریداران دارد و نکته اصلی در این مورد این است که ما با توجه به امکانات و مشخصاتی که گفته شد قیمت مناسب را تشخیص دهیم. مطابق با قیمتی که در 21 اردیبهشت 1399 در بازار مشاهده کردیم رانا بین 110 تا 120 میلیون و سمند بین 130 تا 140 میلیون متناسب با سال ساخت خود معامله می‌شوند. این قیمت‌ها با توجه به نوسانات قیمت ارز و بحث قرعه کشی خودروها ممکن است تغییر کنند.