سفارش تبلیغ
صبا ویژن

محتوا نویس وب

نظر

پمپ هیدرولیک  ، تامین کننده انرژِی هیدرولیک سیستم است. هیدرو پمپ های هیدرولیک همیشه کوبل شده با یک محرک هستند که میتوانند الکتریکی یا گازوییلی با احتراق داخلی باشد.

اگر پمپ سیستم خراب باشد داخل پمپ فرار روغن ایجاد میشود و تمام سیستم از لحاظ فشار و سرعت مختل میشود. از این رو انتخاب یک  پمپ هیدرولیک  با کیفیت بسیار مهم است!

پمپ هیدرولیک چیست و چگونه کار می کند؟

پمپ (Pump) هیدرولیک در واقع اصلی ترین و اساسی ترین بخش یک سیستم هیدرولیکی است که انرژی مکانیکی را به انرژی هیدرولیکی تبدیل می‌کند. پمپ، ابزاری برای تبدیل توان الکتریکی و یا مکانیکی به هیدرولیکی می باشد.

باید توجه داشت که پمپ فقط و فقط جریان روغن تولید می‌کند و نمی‌تواند در سیستم فشار تولید کند. در واقع پمپ می‌تواند تحت فشار ایجاد شده از طرف بار مقاوم به تولید دبی تقریبا بدون کاهش ادامه دهد.

پمپ هیدرولیک  (به انگلیسی: Hydraulic pump) وسیله‌ای است که در یک سامانه هیدرولیک دبی ایجاد می‌کند. [2]  پمپ‌ها یکی از دو بخش اصلی  محرک اولیه [انگلیسی 1]  سامانه‌های هیدرولیک هستند (بخش دیگر الکتروموتور یا موتور احتراقی است که توان ورودی پمپ را تأمین می‌کند). [3]  توان ورودی پمپ از یک موتور تأمین می‌شود و توان هیدرولیکی را به عنوان خروجی تحویل می‌دهد. [4]  در هیدرولیک صنعتی، پمپ سیال هیدرولیک تحت فشار را جاری می‌کند. [5]  نوع آبی پمپ‌های هیدرولیک، با استفاده از انرژی جنبشی آب در جریان، به آن نیرو وارد کرده و آب را به سطح بالاتری انتقال می‌دهد. [6] در هر سیستمی قسمتی وجود دارد که قلب سیستم نام گرفته است که بدون وجود آن، سیستم از کار می افتد. در یک مدار هیدرولیکی این پمپ است که اگر از کار بیفتد سایر اجزای سیستم هم قادر به ادامه فعالیت نمی باشند.

برخلاف بعضی از تعاریف اشتباه پمپ در مدار فشار ایجاد نمی کند و وظیفه آن تولید و به جریان انداختن مایع مورد نظر ما می باشد.

فروش انواع پمپ های هیدرولیک اعم از پمپ دنده ای هیدرولیک، پمپ دنده داخلی، پمپ پره ای هیدرولیک، پمپ پیستونی محوری و شعاعی هیدرولیک، پمپ دنده ای پاور پک، پمپ کارتریجی دبی متغیر، پمپ پیستونی دبی متغیر و پمپ دستی هیدرولیک، لطفا جهت دسترسی به اطلاعات فنی و قیمت پمپ هیدرولیک روی محصول مورد نظر کلیک نمایید.

ویدیو معرفی پمپ هیدرولیک و انواع پمپ هیدرولیک

نحوه انتخاب پمپ هیدرولیک

اولین نکته ای که در انتخاب پمپ مناسب هیدرولیک برای یک کاربرد معین می بایست مدنظر قرار داد، بررسی میزان فشار و جریان مورد نیاز در مدار است لذا اول باید منحنی جریان و فشار در یک چرخه زمانی محاسبه شود و در همین راستا همزمانی مصرف در فاکتور های مختلف مربوطه مشخص گردد تا حداکثر جریان مورد نیاز معین گردد. برای انتخاب پمپ هیدرولیک مناسب می بایست به موارد ذیل توجه نمود:

  1. اضافه کردن ده درصد دبی به دبی تعیین شده در سایزینگ پمپ
  2. در شیر اطمینان یا شیر فشار شکن، فشار تنظیمی باید معادل ده درصد افزون تر از فشار کاری سیستم باشد.

در نهایت این دو فاکتور باعث اعمال توان بیشتر در سیستم هیدرولیک تزریق می گردد.

آنچه به عنوان نیرو محرکه در سیستم های هیدرولیک عمل می کند، موتورهای احتراقی یا الکتروموتورها هستند. محدوده سرعت های تعریف شده برای الکتروموتورها بین 1200 تا 1800 rpm است؛ البته لازم به ذکر است که در کاربردهای هوایی و فضایی، پمپ با سرعت 2000 rpm هم به کار می رود. در مواردی که سیستم متحرک است و یا اینکه مشکل کمبود فضا وجود دارد و همچنین ویژگی وزن و حجم پمپ مهم است، باید از واحد های کوچک که دارای سرعت بالایی هستند، استفاده کرد.

محاسبه توان مورد نیاز برای الکتروموتور گرداننده پمپ در سیستم های هیدرولیک (با تعیین فشار کاری و دبی مصرفی روغن و بدون در نظر گرفتن راندمان های مکانیکی و حجمی)

P (کیلووات) = [Q (lit/min) X p (bar)]/600 که در این فرمول P = توان، Q = دبی، p = فشار می باشد.

مثال: توان الکترو موتور با فشار کاری 120 بار و دبی 30 لیتر در دقیقه عبارت است از:P= 30X120/600 =6 kW

https://www.sciencedirect.com/topics/engineering/hydraulic-pump