سفارش تبلیغ
صبا ویژن

محتوا نویس وب

قبل از هر چیزی باید بدونیم که هدف از  تقویت حنجره و تارهای صوتی  ، داشتن یه صدای پر طنین یا توانایی فریاد زدن نیست. بلکه هدف این هست که  استقامت حنجره  رو بالا ببریم تا توی اجرا خسته نشه و تواناییش رو از دست نده.

حتما شما هم با افرادی بر خورد کردید که صدای پر طنین و پر قدرتی دارن ولی بعد از کمی اجرا توانایی خودشون رو از دست میدن. بر عکس کسایی هم هستن که صدای کم حجمی دارن ولی می‌تونن ساعت‌ها اجرا کنن بدون اینکه کیفیت صداشون افت کنه.

توی این مقاله می‌خوایم با یه سری راه کارهای تمرینی و تغذیه‌ای به شما کمک کنیم تا بتونید تارهای صوتی و حنجرتون رو تقویت کنید.

عوامل موثر بر تقویت حنجره و تارهای صوتی :

تا اینجا متوجه شدید خواننده خوب به کسی می‌گیم که بتونه ساعت‌های زیادی، صدای خودش رو کنترل کنه. بخشی از این ویژگی با کسب تجربه و تمرین طولانی مدت به دست میاد و یه بخش دیگش به خصوصیت‌های فردی مثل توانایی جسمانی، اندازه قفسه سینه، اندازه ریه‌ها، بزرگی حفره‌های دهانی و بینی، حالت جمجمه و خیلی عوامل دیگه فردی بستگی داره.

حنجره و تارهای صوتی  مثل همه اعضای بدن به وسیله ماهیچه‌ها عمل می‌کنن. همه ما می‌دونیم که وقتی می‌خوایم ورزش کنیم ابتدا باید عضلات رو گرم کنیم و بعد به تمرین و ورزش سنگین بپردازیم.  تارهای صوتی و حنجره  هم همین‌طور هست. اگه ما بدون گرم کردن اون‌ها شروع به خوندن کنیم به خصوص توی حجم و نت بالا مسلما بعد از مدت کوتاهی صدامون می‌گیره و به تارهای صوتی آسیب وارد میشه.

تمرین‌های تقویت کننده حنجره :

قبل از هر چیزی باید بدونیم که هدف از تقویت حنجره ، داشتن یه صدای پر طنین یا توانایی فریاد زدن نیست. بلکه هدف این هست که استقامت حنجره رو بالا ببریم تا توی اجرا خسته نشه و تواناییش رو از دست نده.

1. شل کردن فک پایین :

ابتدا فک پایین رو شل کنید، بعد از این کار از راه دهان نفس‌های ک.تاه و سریع بکشید و کم کم سرعتش رو زیاد کنید. حواستون باشه که تنفستون از راه دیافراگم باشه. ( به این نوع نفس کشیدن و تمرین لَه لَهه یا سگی زدن میگن.) این کار باعث میشه که عضلات زیر فک و اطراف گلو و شگم قوی بشه.

https://www.powertosing.com/train-the-larynx-for-singing-success-4-tips/

2. باز و بسته کردن دهان :

دستتون رو زیر چونتون بذارید و شروع به بازو بسته کردن دهانتون کنید ( تصور کنید که دارید یه آدامس گمده رو اغراق آمیز مجوید ) با این تمرین چونه، شقیقه و گلو تقویت میشه.

3. چسباندن چونه به سینه :

چونه خودتون رو به سینه بچسبونید، طوری که حس کنید وزن سرتون روی چونتون قرار گرفته، حالا شروع به باز و بسته کردن دهانتون کنید طوری که سرتون هم حرکت کنه. هر چند بار که این کار رو انجام می‌دید، دهانتوم رو نیمه باز نگه دارید نا کمی هم استراحت کنه.

این تمرین هم مثل تمرین قبل باعث تقویت ماهیچه‌های چونه، شقیقه و گلو می‌شه.

4. ادای واژه هنگام خروج بازدم :

ابتدا نفس عمیق بکشید. زمانی که می‌خواین عمل بازدم رو انجام بدید، واژه‌هایی مثل آآآآآ، هووووو، هیییی رو تکرار کنید. هر چقدر که عمل بازدم طولانی‌تر و پیوسته‌تر باشه، بیشتر به  تقویت تارهای صوتی و حنجره  کمک می‌کنه.

https://pourparvin.com/how-to-improve-vocal-cords/

5. نوک زبان :

قسمت عقب زبان ثابت و بی حرکت باشه، حالا حروفی مثل ر، د، ن که از جلوی زبان تلفظ می‌شه رو مسلسل وار تکرار کنید: ر، ر، ر، ر

اگر توجه کرده باشید می‌بینید که غالب این تمرین‌ها کمک می‌کنه تا اطراف  حنجره و تارهای صوتی تقویت بشه . چرا که برای داشتن  حنجره و تارهای صوتی قوی  باید از این عضلات هم کمک بگیریم. علاوه بر این تمرین‌ها شما حتما باید صدا سازی رو هم یاد بگیرید، چون آموزش خوانندگی و آموزش تکنیک های صدا سازی به شما کمک می‌کنه تا اصول خوندن رو رعایت کنید و هم اینکه  حنجره و تارهای صوتی  قوی‌تری رو داشته باشید. و در عین حال آسیب به تارهای صوتی هم به کم‌ترین حد ممکن برسه.

علاوه بر راه‌کارهایی که پیش از این برای تقویت حنجره و تارهای صوتی گفتیم، حالا میخوایم درباره یه سری بایدها و نبایدها که توی تغذیه خیلی خیلی کار ساز هست رو راجبش صحبت کنیم.

سرویس سبک زندگی فردا: خوردن روزانه آب عسل، مصرف جوشانده برگ کاسنی، خوردن جرعه جرعه شیر گرم گاو و ... از جمله راه‌کارها برای خوش‌صدا شدن است. در ادامه این مطلب را به نقل از تسنیم می‌خوانیم.
برای تقویت حنجره و خوش‌صدا شدن، تدابیر ویژه‌ای وجود دارد که رعایت آنها می‌تواند به افراد برای رسیدن به این هدف کمک کند، در ادامه برخی از این راه‌کارها آمده است:
رفع اخلاط بلغمی
تعدیل مزاج (طبایع چهار‌گانه)
حجامت مرتب سالانه دو یا سه مرتبه (حجامت عام و حجامت پشت زبان)
قرائت قرآن روزانه به‌صورت ترتیل یا مجلسی
تمرین مداحی روزانه حداقل نیم ساعت (خواندن در گام پایین و گام‌های بالا)
خواب به‌اندازه کافی
خوردن روزانه آب عسل
خوردن خرما
داروی کرنب طب اسلامی (صاف‌کننده صدا)
خوردن جرعه جرعه شیر گرم گاو
آویشن + بابونه + بادرنجبویه + چوب دارچین، به‌صورت چایی دم‌کرده میل شود
خوردن کباب برگ
مصرف گوشت گوسفندی
خوردن آب نخود پخته اگر نخود سیاه باشد بهتر است
غرغره کردن سرکه خانگی و نمک دریا
مصرف روغن زیتون و روغن حیوانی
مصرف نان جو سبوس‌دار و نان گندم سبوس‌دار
مصرف سویق کامل و سویق گندم
زدن نوره زرنیخ‌دار به بدن ‌(نوره‌های قدیمی)
زدن سرمه اثمد طب اسلامی به چشم‌ها (با پنبه آغشته به روغن زیتون به‌راحتی پاک می‌شود)
شستن دهان با پودر دندان طب اسلامی و چوب معروف به اراک و چوب درخت زیتون
مصرف 21 عدد مویز صبح ناشتا
در صورت زکام شدن چکاندن قطره روغن مرزنجوش طب اسلامی در بینی
رفع یبوست (داروی افتیمون طب اسلامی و داروی بسفایج طب اسلامی)
مصرف جوشانده برگ کاسنی
روغن‌مالی زیتون به کف پاها و چند قطره داخل ناف هر شب
بخور جوشانده آویشن و جوشانده مرزنجوش
نوشیدن آب‌جوش ولرم به‌صورت ناشتا